پلی اتیلن کلرینه شده (CPE) و اثر آن در خواص استحکام ضربه ی U-PVC

  یکی از اصلاح کننده هایی که بطور گسترده برای اصلاح خواص ضربه  به PVC به کار می رود، پلی اتیلن کلرینه شده ( CPE  ) است. پلی اتیلن کلرینه شده با کلرینه کردن پلی اتیلن دانسیته بالا تولید می شود، عملکرد کلی اصلاح کننده های ضربه  در پلی  وینیل کلراید سخت  ( U-PVC)  تقریبا مشابه است.
پلی اتیلن کلرینه شده راحتر  از PVC   سخت تغییر شکل می دهد و قبل از شکست کش می آید. علاوه بر این، در دماهای پایین هم قابلیت کشیدگی داشته و نیز بلورینگی بسیار پایینی دارد. بنابراین اگر به خوبی با PVC  سخت مخلوط شده باشد،  انرژی ضربه را قبل از انتقال به  ماتریس  PVC  سخت جذب می کند واز شکست جلوگیری میکند.

پلی اتیلن

پلی اتیلن کلرینه شده

۱- فرمولاسیون

  اصلاح کننده های ضربه ی CPE  در محدوده ی  ۲ تا ۱۵ phr  مفید هستند و محدوده ی بهینه ی استفاده از آنها نیز دامنه ی محدودتر ۵ تا ۱۰ phr است.  هنگامی که از  محصولات  CPE حاوی ۳۶%  کلر استفاده می شود، استفاده ی ۲ تا ۶ phr  منجر به  ۲-۷  برابر شدن استحکام ضربه می شود.

۲- فرآیند اختلاط

برای اختلاط در میکسرهای سرعت بالا، احتیاط لازم برای حداقل کردن گرمای اضافی ایجاد شده و جلوگیری از کلوخه شدن اصلاح کننده می باید صورت پذیرد. تا حد امکان باید عمل اختلاط  با سرعت بهینه صورت گیرد و زمان چرخه  اختلاط  پس از ریختن  CPE  به کوتاهترین حد  ممکن کاهش یابد. پیشنهاد می گردد از فرآیند اختلاط  بهینه  استفاده شود.

۳- میزان مصرف پیشنهادی

بسته به مقدار فیلر و استحکام  ضربه مورد نیاز  ۲ تا ۱۰ phr   پیشنهاد می گردد.

اصلاح کننده ضربه پلی اتیلن کلرینه شده:

با افزایش مقدار کربنات در فرمولاسیون،  مقاومت لوله پی وی سی تولید شده در برابر ضربه کاهش می یابد. 

برای جلوگیری از شکست لوله باید به  فرمولاسیون، ماده ی اصلاح کننده ی ضربه اضافه نمود. این  ماده ساختاری لاستیکی داشته و با پی وی سی کاملا سازگار است.  مناسب ترین اصلاح کننده ی ضربه  به  لحاظ اقتصادی و کارایی، پلی اتیلن کلرینه شده  است. با استفاده از  CPE  در فرمولاسیون،  پخت کامپاند نیز بهتر می شود.

 اصلاح کننده های ضربه از نوع   CPE با اکثر افزودنی های مورد استفاده در فرمولاسیون  پی وی سی سخت سازگار هستند و نیازی به  پایدار سازی ندارند . با  این حال، این  ماده به  فلز روی حساس است، و در صورت استفاده  از  پایدار کننده ی  کلسیم – زینک  باید مقدار آن  به  دقت کنترل شود. استفاده از CPE   با سایر استابیلایزر ها بلا مانع است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *