خود انگیزشی چیست؟

خود انگیزشی یا Self Motivation همانند بسیاری از رفتارهای انسان یک مهارت محسوب می گردد که عموما به صورت ذاتی در افراد یافت نمی شود، اما می توان آن را با تلاش فرا گرفت و در صورت وجود تقویت نمود. خود انگیزشی همان طور که از نامش پیداست به معنای توانایی انگیزه دادن و برانگیختن خود در شرایط سخت و بحرانی و در واقع روشی برای حرکت رو به جلوست. خود انگیزشی یکی از المان های مهم هوش هیجانی است که در ادامه قصد داریم شما را با آن آشنا سازیم. با ما در ادامه مطلب ” خود انگیزشی چیست؟ “ همراه باشید.

تعریف خود انگیزشی

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، خود انگیزشی به معنای انگیزه بخشی به خود برای ادامه حرکت به سمت جلو در مسیر زندگیست. اجازه بدهید با یک مثال تعریف خود انگیزشی را آغاز کنیم. اگر به یک کودک بگوئیم، اگر اسباب بازی های پخش شده اش را جمع کند، پاداشی می‌ گیرد و اگر این کار را انجام ندهد تنبیه می شود، در کودک انگیزه ای ایجاد می شود تا این کار را انجام دهد. این انگیزه از درون کودک سرچشمه نگرفته است و عاملی بیرونی این انگیزه را ایجاد نموده است. اگر این عامل بیرونی وجود نداشته باشد، احتمالا کودک به سراغ اسباب بازی هایش نرفته و آن ها را جمع نمی کند. کودکان عموما خود انگیزشی ندارند، اما برای بالغ ها این موضوع کاملا متفاوت است.

تعریف خود انگیزشی

کاربرد خود انگیزشی در زندگی روزمره

خود انگیزشی کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه قصد داریم تعدادی از آنها را برای شما روشن سازیم:

تنظیم اهداف با استفاده از خود انگیزشی

یکی از مهم ترین کاربردهای خود انگیزشی، تنظیم اهداف است. افراد موفق عموما اهدافی برای خود در نظر می گیرند و آن اهداف را دنبال می کنند. خود انگیزشی به این افراد کمک می کند تا همیشه به دنبال هدف خود بروند و دست از رسیدن به اهدافشان نکشند.

برخورداری از برنامه با خود انگیزشی

افرادی که عموما انگیزه ای ندارند نمی توانند برای خود برنامه ای قابل قبول طراحی نموده و آن را دنبال کنند. اما بالعکس افرادی که مدام در خود انگیزه ایجاد می کنند، برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی می کنند و همیشه برای دنبال کردن آن برنامه تلاش می کنند. در  واقع آنها با خود انگیزشی تلاش می کنند تا در مسیر درست به حرکت ادامه دهند.

بالا بردن ریسک پذیری با استفاده از خود انگیزشی

افراد موفق عموما یک خصیصه مشترک دارند و آن هم این است که انسان های ریسک پذیری هستند. این افراد در واقع به سوی ریسک جذب می شوند، زیرا می دانند که اگر این کار را انجام ندهند، پیشرفت نخواهند کرد. افرادی که انگیزه کافی را در خود نمی بینند عموما علاقه ای هم به ریسک کردن ندارند و به همین دلیل شاهد پیشرفتی نیز نخواهند بود. افرادی که انگیزه بالایی دارند، عموما اشتیاق ریسک پذیری بیشتری دارند و همین موضوع است که آنها را سریع تر به سوی هدفشان سوق می دهد.

خوش بینی با استفاده از خود انگیزشی

انسان هایی که خوش بین هستند، به آینده ای بهتر امید دارند و مدام به خود انگیزه می دهند تا شور و اشتیاق لازم را برای ادامه مسیر بدست بیاورند. افرادی که به خودشان انگیزه می دهند، افرادی هستند که نسبت به آینده شان خوش بین هستند در حالی که افراد بی انگیزه، بدبین و منفی هستند و این انرژی منفی برای آنها مانند یک ترمز عمل می کند.

مسئولیت پذیری با خود انگیزشی

تفاوت افرادی که مدام به خودشان انگیزه می دهند با افرادی که انگیزه ای برای ادامه ندارند، در این است که آنها مسئولیت موفقیت و شکست هایشان را می پذیرند. این دسته از افراد زمانی که اشتباهی مرتکب می شوند، با دقت به آن نگاه می کنند، دلیل آن را پیدا می کنند و از آن درس می گیرند، در حالی که انسان های بی انگیزه عموما دیگران را مسبب شکست هایشان می دانند و به همین دلیل پیشرفت نمی کنند.

بالا بردن اعتماد به نفس با خود انگیزشی

شخص با انگیزه با شخص بی انگیزه تفاوت های بسیاری دارد که یکی از آنها این موضوع است که افرادی که به خود انگیزه می دهند، به خاطر دستاورد هایی که در زندگی داشته اند، هر چند کوچک، اعتماد به نفس بالاتری برای ادامه دادن مسیرهای سخت و روبرو شدن با چالش های بزرگ تر دارند. افراد بی انگیزه عموما توانایی روبرو شدن با چالش ها را ندارند، به همین دلیل درجا می زنند و پیشرفت نمی کنند. 

روش های تقویت خود انگیزشی

در ادامه قصد داریم تا نحوه تقویت مهارت انگیزه دادن به خود را برای شما شرح دهیم:

  • همین حالا شروع کنید و به خودتان انگیزه بدهید. 
  • چیزهای کوچک را ببینید و با همین موارد کوچک شروع کنید.
  • برای شروع، با یک اتفاق خیلی خیلی کوچک شروع کنید.
  • سعی کنید تمرکز داشته باشید و خود را از حواس پرتی های روزانه دور کنید.
  • از نزدیکانتان انگیزه بگیرید و انرژی منفی را دور کنید.
  • تا می توانید با خودتان مهربان باشید.
  • از افرادی هم که نمی شناسید بهره بگیرید. 
  • سپاس گزار آنچه که دارید باشید. 

خود انگیزشی و هوش هیجانی

همان طور که در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم، خود انگیزشی یکی از المان های مهم هوش هیجانی است. هوش هیجانی به معنای کنترل عواطف و احساسات در خود و دیگران در زمان بحران و شرایط سخت است. تفاوت انسان ها عموما در شرایط سخت مشخص می شود و آن کسی که بتواند در چنین وضعیتی روحیه خود را حفظ نموده، به خود انگیزه دهد و تصمیم های درست بگیرد، نسبت به بقیه موفق تر خواهد بود. آنچه ذکر شد دقیقا مصداق هوش هیجانی بالاست که با خود انگیزشی ممکن می شود. 

منبع: www.ayabusinessschool.com

این نوشته را به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *