articles

اندازه گیری مش کربنات کلسیم

لوازم مورد نیاز برای انجام آزمایش هیدرومتری

۱-ترازوی دقیق کامپیوتری با دقت صد گرم

۲- مزور (استوانه مدرج) ۱۰۰۰ سی سی

۳- دماسنج

۴- هیدرومتر

۵- بشر کوچک و بزرگ

۶- تایمر (زمانسنج)

۷- همزن دستی (شیشه ای یا فلزی)

۸- همزن برقی

۹- آب مقطر

۱۰- محلول هگزامتافسفات سدیم

۱۱- آب فشان

۱۲- جداول منتشر شده سازمان استاندارد برای بدست آوردن برخی از پارامترها

۱۳- جدول مورد نیاز برای ثبت نتایج آزمایش

نحوه انجام آزمایش هیدرومتری بصورت گام به گام

  1. نمونه پودری که قرار است آزمایش بر روی آن انجام گیرد از سیلوی خط مربوطه به مقدار لازم برداشت می­شود.
  2. مقدار پودر لازم برای انجام آزمایش هیدرومتری ۵۰ گرم می باشد. این مقدار توسط ترازوی کامپیوتری توزین شده و جدا می گردد.
  3. داخل بشر بزرگ آب مقطر ریخته و درجه حرارت آن را توسط دماسنج اندازه گیری می نماییم. پودر را داخل بشر ریخته و خوب توسط همزن دستی هم زده و سپس مخلوط نمودن را توسط همزن برقی برای ۲ الی ۳ دقیقه انجام می دهیم.

توضیح:

الف- پودر توزین شده کاملاً داخل بشر خالی گردد.

ب- بعد از این که مخلوط کردن توسط همزن برقی به خوبی انجام گرفت، پره­های همزن را توسط آب فشان شسته به طوری که آب داخل بشر برگردد تا در این مرحله از مقدار نمونه کاسته نشود.

ج- مقدار آب مقطر به علاوه محلول هگزا متافسفات سدیم و حجم پودری که داخل استوانه مدرج ریخته می شود ۱۰۰۰ سی سی است.

د- درجه حرارت آب مقطر نباید از ۲۲ درجه سانتیگراد کمتر و از ۲۵ درجه سانتیگراد بیشتر باشد. لذا همواره باید درجه حرارت آزمایشگاه را کنترل نمود.

  • محلول هگزامتافسفات سدیم هنگام خالی کردن مخلوط آب مقطر و پودر در داخل استوانه مدرج خالی می گردد و مقدار آن ۱۲۵میلی­لیتر می­باشد.

توضیح:

محلول هگزامتافسفات سدیم به صورت ذیل تهیه می­گردد:

مقدار ۱۰ گرم پودر هگزامتافسفات سدیم را داخل بالن ریخته و تا درجه ۲۵۰ میلی لیتر داخل بالن آب مقطر ریخته و میگذاریم تا ۲۴ ساعت بماند تا خوب حل گردد و سپس با چند بار تکان دادن به حل شدن آن کمک میکنیم. لازم به ذکر است که مدت مصرف این محلول یک ماه می باشد.

  • وقتی که محلول پودر و آب مقطر به همراه محلول هگزامتافسفات سدیم داخل استوانه مدرج ریخته شد برای میزان کردن آب مقطر تا درجه ۱۰۰۰ سی سی از آب فشان استفاده می نماییم و محلول داخل استوانه مدرج را برای آخرین بار توسط همزن دستی مخصوصی خوب هم می زنیم، سپس سریعاً تایمر را روشن می نمائیم.
  • برحسب مش (دانه بندی) هیدرومتر بعد از زمان معینی داخل استوانه مدرج قرار می گیرد، این کار باید به آرامی صورت گیرد.

این زمان بر حسب مش های مختلف به قرار زیر می باشد:

مش ۸۰۰ بعد از ۱ دقیقه

مش ۱۰۰۰ بعد از ۳ دقیقه

مش ۱۵۰۰ بعد از ۵ الی ۶ دقیقه

مش ۲۵۰۰ بعد از ۹ الی ۱۰ دقیقه

  • بعد از قرار دادن هیدرومتر داخل استوانه مدرج دما را اندازه گیری می نماییم و سپس ابتدا با فاصله زمانی کمتر و بعد با فاصله زمانی بیشتری شروع به قرائت هیدرومتر می نمائیم.

توضیح:

الف- معمولاً ۱۰ الی ۱۲ قرائت برای انجام آزمایش کفایت می کند.

ب- قرائت هیدرومتر باید با دقت بسیار زیادی انجام گیرد.

ج- اندازه گیری دما باید به گونه ای انجام گیرد که هیدرومتر تکان نخورد.

د- برای مش های پایین تر فاصله زمانی قرائت هیدرومتر باید کوتاه باشد، چون سقوط دانه ها داخل محلول سریعتر صورت می گیرد و هیدرومتر سریعتر فرو می رود.

  • برداشت های آزمایش را به صورت زیر روی یک کاغذ یادداشت می نماییم:

مقدار فرورفتگی هیدرومتر                درجه حرارت                    زمان قرائت برحسب دقیقه

  • بعد از برداشت نتایج آزمایش ادامه کار با محاسبه پارامترهای مورد نیاز انجام می گیرد تا مش محصول مورد نظر بدست آید.
  • طریقه محاسبه هر یک از پارامترها و پر کردن جدول مخصوص آزمایش به صورت ذیل می باشد:
  • ساعت برداشت نمونه و تاریخ آن واضح بوده، موارد ذکر شده در محل مخصوص خود نوشته می شود.
  • تعداد دور کلاسیفایر: همان دور توربو بوده که در تابلوی اتاق فرمان توسط مسئول تولید هر روز نوشته می شود، همراه با ذکر دور توربو در این قسمت مقدار تناژ برگشتی نیز یادداشت می­ گردد.
  • وزن مخصوص: در این قسمت عدد ۷۰/۲ نوشته می شود، چون وزن مخصوص کربنات کلسیم می باشد.
  • ستون یک: ساعت انجام آزمایش یادداشت می شود.
  • ستون دوم پارامتر T: در این ستون زمان بر حسب دقیقه ذکر می گردد، این زمان دقایق قرائت هیدرومتر می باشد که در هنگام انجام آزمایش در یک کاغذ می نویسیم.
  • ستون سوم پارامتر Ra: در این ستون مقدار فرورفتگی هیدرومتر در زمان های ثبت شده، در ستون قبل نوشته می شود.
  • ستون چهارم پارامتر C: درجه حرارتی است که بعد از قرار دادن هیدرومتر داخل استوانه مدرج اندازه گیری شده و مقدار آن در قرائت های دیگر نیز ثابت است.
  • ستون پنجم پارامتر K: این پارامتر بر حسب درجه حرارت و وزن مخصوص از جدول ویژه K بدست می آید. با توجه به ثابت بودن دو پارامتر تعیین کننده، K نیز یک عدد ثابت می باشد.
  • ستون ششم پارامتر L: این پارامتر بر حسب Ra مقدار فروررفتگی هیدرومتر که در ستون سوم یادداشت شده است از جدول ویژه بدست می آید.
  • ستون هفتم پارامتر R: این پارامتر بستگی به درجه حرارت دارد، اگر درجه حرارت ۲۴ درجه سانتی­گراد یا از ۲۴ درجه سانتی گراد بیشتر باشد، برای بدست آوردن R از Ra عدد ۳ را کم می نمائیم و اگر درجه حرارت از ۲۴ درجه شانتیگراد کمتر باشد، عدد ۵/۳ را از Ra کم می نمائیم.
  • ستون هشتم پارامتر D: این پارامتر از تقسیم نمودن پارامتر L بر T (زمان)  بدست میاید، از حاصل تقسیم جذر گرفته و حاصل جذر را در پارامتر ثابت K (ستون سوم) ضرب می نمائیم، حاصل این عملیات ریاضی پارامتر D  است.
  • ستون نهم پارامتر P: این پارامتر از حاصل ضرب پارامتر R (ستون هفتم) در عدد ثابت ۷۶/۳۱  به دست می آید.

(P= R* (76/31

این پارامتر درصد مشی را که در ستون بعدی (شماره ده) به دست می­آید، مشخص می کند.

  • ستون دهم پارامتر M: این پارامتر از تقسیم نمودن عدد ثابت ۱۴۸۰۰ بر پارامتر D (ستون هشتم) بدست می­آید، که حاصل این تقسیم مشخص کننده مش است.

لازم به ذکر است که مش ۹۸ درصد، مش محصول مورد نظر می باشد.

  1. در ذیل جدول نتایج آزمایش هیدرومتری توضیحاتی را باید یادداشت نمود، این توضیحات به صورت زیر می باشد:

آزمایش هیدرومتری بر روی محصول سیکلون خط …………… سیلوی ………………. انجام گرفته است، مش تولیدی در حدود ۹۸ درصد …………. می باشد و آزمایش زبره بر روی الک نمره ۴۰۰ انجام گرفته که در هریک صدم گرم پودر به مقدار ………….. گرم زبره مشاهده گردید.

  1. در زیر جدول نتایج آزمایش هیدرومتری یک جدول به شکل زیر تهیه می گردد که نشان دهنده کیفیت محصول از لحاظ رنگ می­باشد، این جدول با مقایسه محصول برداشتی از خط تولید با نمونه های اصلی موجود در آزمایشگاه تکمیل می­گردد.

اگر محصول فیلتر باشد در ستون مخصوص فیلتر و با توجه به مقایسه رنگ علامت زده می­شود و اگر محصول برای سیکلون باشد در این ستون علامت زده می شود.

جدول ثابت دمایی K  برحسب C:

خود انگیزشی چیست؟

خود انگیزشی یا Self Motivation همانند بسیاری از رفتارهای انسان یک مهارت محسوب می گردد که عموما به صورت ذاتی در افراد یافت نمی شود، اما می توان آن را با تلاش فرا گرفت و در صورت وجود تقویت نمود. خود انگیزشی همان طور که از نامش پیداست به معنای توانایی انگیزه دادن و برانگیختن خود در شرایط سخت و بحرانی و در واقع روشی برای حرکت رو به جلوست. خود انگیزشی یکی از المان های مهم هوش هیجانی است که در ادامه قصد داریم شما را با آن آشنا سازیم. با ما در ادامه مطلب ” خود انگیزشی چیست؟ “ همراه باشید.

تعریف خود انگیزشی

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، خود انگیزشی به معنای انگیزه بخشی به خود برای ادامه حرکت به سمت جلو در مسیر زندگیست. اجازه بدهید با یک مثال تعریف خود انگیزشی را آغاز کنیم. اگر به یک کودک بگوئیم، اگر اسباب بازی های پخش شده اش را جمع کند، پاداشی می‌ گیرد و اگر این کار را انجام ندهد تنبیه می شود، در کودک انگیزه ای ایجاد می شود تا این کار را انجام دهد. این انگیزه از درون کودک سرچشمه نگرفته است و عاملی بیرونی این انگیزه را ایجاد نموده است. اگر این عامل بیرونی وجود نداشته باشد، احتمالا کودک به سراغ اسباب بازی هایش نرفته و آن ها را جمع نمی کند. کودکان عموما خود انگیزشی ندارند، اما برای بالغ ها این موضوع کاملا متفاوت است.

تعریف خود انگیزشی

کاربرد خود انگیزشی در زندگی روزمره

خود انگیزشی کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه قصد داریم تعدادی از آنها را برای شما روشن سازیم:

تنظیم اهداف با استفاده از خود انگیزشی

یکی از مهم ترین کاربردهای خود انگیزشی، تنظیم اهداف است. افراد موفق عموما اهدافی برای خود در نظر می گیرند و آن اهداف را دنبال می کنند. خود انگیزشی به این افراد کمک می کند تا همیشه به دنبال هدف خود بروند و دست از رسیدن به اهدافشان نکشند.

برخورداری از برنامه با خود انگیزشی

افرادی که عموما انگیزه ای ندارند نمی توانند برای خود برنامه ای قابل قبول طراحی نموده و آن را دنبال کنند. اما بالعکس افرادی که مدام در خود انگیزه ایجاد می کنند، برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی می کنند و همیشه برای دنبال کردن آن برنامه تلاش می کنند. در  واقع آنها با خود انگیزشی تلاش می کنند تا در مسیر درست به حرکت ادامه دهند.

بالا بردن ریسک پذیری با استفاده از خود انگیزشی

افراد موفق عموما یک خصیصه مشترک دارند و آن هم این است که انسان های ریسک پذیری هستند. این افراد در واقع به سوی ریسک جذب می شوند، زیرا می دانند که اگر این کار را انجام ندهند، پیشرفت نخواهند کرد. افرادی که انگیزه کافی را در خود نمی بینند عموما علاقه ای هم به ریسک کردن ندارند و به همین دلیل شاهد پیشرفتی نیز نخواهند بود. افرادی که انگیزه بالایی دارند، عموما اشتیاق ریسک پذیری بیشتری دارند و همین موضوع است که آنها را سریع تر به سوی هدفشان سوق می دهد.

خوش بینی با استفاده از خود انگیزشی

انسان هایی که خوش بین هستند، به آینده ای بهتر امید دارند و مدام به خود انگیزه می دهند تا شور و اشتیاق لازم را برای ادامه مسیر بدست بیاورند. افرادی که به خودشان انگیزه می دهند، افرادی هستند که نسبت به آینده شان خوش بین هستند در حالی که افراد بی انگیزه، بدبین و منفی هستند و این انرژی منفی برای آنها مانند یک ترمز عمل می کند.

مسئولیت پذیری با خود انگیزشی

تفاوت افرادی که مدام به خودشان انگیزه می دهند با افرادی که انگیزه ای برای ادامه ندارند، در این است که آنها مسئولیت موفقیت و شکست هایشان را می پذیرند. این دسته از افراد زمانی که اشتباهی مرتکب می شوند، با دقت به آن نگاه می کنند، دلیل آن را پیدا می کنند و از آن درس می گیرند، در حالی که انسان های بی انگیزه عموما دیگران را مسبب شکست هایشان می دانند و به همین دلیل پیشرفت نمی کنند.

بالا بردن اعتماد به نفس با خود انگیزشی

شخص با انگیزه با شخص بی انگیزه تفاوت های بسیاری دارد که یکی از آنها این موضوع است که افرادی که به خود انگیزه می دهند، به خاطر دستاورد هایی که در زندگی داشته اند، هر چند کوچک، اعتماد به نفس بالاتری برای ادامه دادن مسیرهای سخت و روبرو شدن با چالش های بزرگ تر دارند. افراد بی انگیزه عموما توانایی روبرو شدن با چالش ها را ندارند، به همین دلیل درجا می زنند و پیشرفت نمی کنند. 

روش های تقویت خود انگیزشی

در ادامه قصد داریم تا نحوه تقویت مهارت انگیزه دادن به خود را برای شما شرح دهیم:

  • همین حالا شروع کنید و به خودتان انگیزه بدهید. 
  • چیزهای کوچک را ببینید و با همین موارد کوچک شروع کنید.
  • برای شروع، با یک اتفاق خیلی خیلی کوچک شروع کنید.
  • سعی کنید تمرکز داشته باشید و خود را از حواس پرتی های روزانه دور کنید.
  • از نزدیکانتان انگیزه بگیرید و انرژی منفی را دور کنید.
  • تا می توانید با خودتان مهربان باشید.
  • از افرادی هم که نمی شناسید بهره بگیرید. 
  • سپاس گزار آنچه که دارید باشید. 

خود انگیزشی و هوش هیجانی

همان طور که در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم، خود انگیزشی یکی از المان های مهم هوش هیجانی است. هوش هیجانی به معنای کنترل عواطف و احساسات در خود و دیگران در زمان بحران و شرایط سخت است. تفاوت انسان ها عموما در شرایط سخت مشخص می شود و آن کسی که بتواند در چنین وضعیتی روحیه خود را حفظ نموده، به خود انگیزه دهد و تصمیم های درست بگیرد، نسبت به بقیه موفق تر خواهد بود. آنچه ذکر شد دقیقا مصداق هوش هیجانی بالاست که با خود انگیزشی ممکن می شود. 

منبع: www.ayabusinessschool.com

کمک فرآیند ها

معمولا  این کمک فرآیندهایی که برای پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرند پلیمر های آکریلیکی هستند ؛ متیل استایرن های آلفا نیز برای این منظور کاربرد دارند ، کمک فرآیندها  ویسکوزیته ی مذاب را کاهش و یا افزایش می دهند.

کمک فرآیند PVC

دمای به وجود آمده از اصطحکاک را افزایش داده و جریان خروجی غیر یکنواخت از قالب را کاهش می دهد. در ترکیبات ، شار را افزایش داده و مانند روان کننده های داخلی عمل می کند ، افزایش مقدار کمک فرآیند ها ، باعث می شود که بتوان دمای سیلندر را کاهش داد.

مقدار آن  بین ۰ تا ۵ Phr بستگی به فرآیند، تغییر می کند، اکسترودر های دو مار پیچ یا تک مار پیچ با تنش بالا ، نیاز به مواد کمک فرآیند کمتری دارند.

برای محصولاتی که قالب پیچیده تری دارند پیشنهاد می شود که حتما ” از کمک فرآیندها استفاده شود مانند اتصالات PVC ، پروفیل درب و پنجره و…

 کمک فرآیند ها موادی  هستند که با  افزودن  مقدار کمی از آنها به فرمولاسیون، کیفیت محصول نهایی بهبود می یابد. افزایش این مواد به فرمولاسیون، باعث  بهبود پخت و استحکام مذاب می شود. از دیگر مزایای استفاده از کمک فرآیند های آکریلیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • افزایش سرعت پخت همزمان با افزایش یکنواختی و استحکام مذاب.
  • افزایش سرعت خروجی بدون کاهش کیفیت محصول نهایی.
  • بهبود کنترل ضخامت دیواره و تلرانس ابعاد.
  • کاهش موج افتادگی، خطوط جریان و نقایص سطحی محصول.
  • حذف کامل شکستگی مذاب